
De campagne van Fisherman’s Friend, “Sterk spul, hè” was één van de bekendste reclamecampagnes ooit en gaf het merk meer dan 40(!) jaar richting. Maar in die tijd verloor het merk zijn aantrekkingskracht onder jongeren. Als antwoord daarop kwam in 2018 de campagne “FF Doorbijten”, die liet zien dat Fisherman’s Friend niet alleen heel fris is, maar je ook een mentale boost geeft die helpt tegenslagen te overwinnen. Om die nieuwe positionering tot leven te wekken ontwikkelden Initiative en RTL een jaar vullend content-partnership dat draaide om echte doorbijtmomenten.
Zo voegden we twee totaal nieuwe elementen toe aan hét ultieme doorbijtprogramma Expeditie Robinson en claimden we bij andere programma’s momenten die vroegen om “FF Doorbijten”. We gingen op zoek naar twee echte “doorbijters” die de gevreesde Expeditie Robinson proeven vooraf gingen testen. Deze brandpromotion op alle RTL kanalen werd aangevuld met verschillende uitingen op social wat resulteerde in 27.000 bezoekers op de aanmeldpagina.
Dit alles stelde ons in staat meerdere doelstellingen na te jagen: merkbekendheid, maar vooral ook het laden van de nieuwe positionering. Belangrijk was dat we hierdoor niet gebonden waren aan vaste campagneperiodes van een paar weken. Het veranderen van merkimago is namelijk een fundamentele doelstelling die je gedurende het jaar continu moet ondersteunen.
En dat leverde resultaten op! Zo steeg de spontane merkbekendheid van 6% tot 10%, werd de nieuwe pay-off véél bekender (van 42% naar 55%) en zagen we mooie stijgingen op de belangrijkste imagostatements voor Fisherman’s Friend.

Video wordt afgespeeld