Wat kost adverteren op televisie?
Voor de kosten van TV reclame spreken we in het mediacontract twee netto basisprijzen per GRP (Gross Rating Point) af: een content en tijdvak basisprijs. De content basisprijs geldt voor specifieke inkoopvormen en Sturing Vast. De tijdvak basisprijs is bedoeld voor tijdvak-, doelgroep- en themapakketten. Hier lees je alles over de pakketten die je bij Ad Alliance kunt inkopen.
Bruto tarieven 2026
| Bruto Tijdvak | € 2.498,- |
| Bruto Content | € 2.889,- |
De maanden hebben een eigen maandindex en onze diverse inkoopopties hebben een eigen productindex. Welke inkoopvorm jij kiest, bepaalt de hiërarchie van de indeling. We spreken alle doelgroepindexen af in het contract. Voor een goede balans in vraag en aanbod publiceren we maandelijks hier per product een marktindex. Marktindexen kunnen per product variëren van 85 tot en met 120
Berekening GRP prijs:
Een klant heeft een netto content basisprijs van € 1000,-. Deze klant wil een Sturing Vast Pakket inkopen op de doelgroep huishoudverantwoordelijke 25-54 jaar in de maand maart voor een commercial van 20 seconden. De marktindex voor maart staat op 109. Berekening netto content basisprijs (€ 1000,-) * doelgroepindex huishoudverantwoordelijke 25-54 (101) * maandindex maart (109) * productindex Sturing Vast Pakket (137) * marktindex (100) * spotlengte-index 20 seconden (75) = GRP-maandprijs (€ 1.131,-)
Veelgestelde vragen
-
Gross Rating Point (GRP) is een eenheid om het bereik van een reclame-uiting of reclamecampagne uit te drukken. GRP's kwantificeren vertoningen als een percentage van een doelgroep x de frequentie waarmee de doelgroep de advertentie ziet.
-
Met bruto bereik bedoelen we het aantal unieke contacten. En met netto bereik het totaal aantal contacten.
-
Door het spreiden van zenders/dagen/tijd. Maar contacten zijn ook belangrijk!
-
Dat is afhankelijk van de boodschap en afzender. Gemiddeld houden wij rekening met een contactfrequentie van 3-6 keer.
-
Waste zijn mensen die je wel bereikt maar eigenlijk niet wil bereiken. Bij TV betaal je hier niet voor!
-
Powerratio is het verschil in zenderaandeel en bestedingsaandeel. Positieve powerratio = meer bestedingsaandeel dan zenderaandeel.
-
Dat is afhankelijk van de boodschap. Goed om te weten: een kortere spot is goedkoper en vaak makkelijker te plaatsen.