30 juni 2021Betere boodschapoverdracht en hogere merkactivatie bij adverteren op het grote scherm

Wat is de impact van adverteren op verschillende devices? Maakt het uit of een commercial te zien is op een smartphone, tablet, laptop of TV-scherm? Ad Alliance heeft samen met Albert Heijn en DVJ Insights onderzoek gedaan naar het effect van een video-commercial op verschillende devices om deze vragen te beantwoorden.

Impact op merkherinnering gelijk
De resultaten van het onderzoek laten zien dat een commercial op alle devices leidt tot veel effect. Het effect op merkherinnering (top-of-mind, spontaan en geholpen) is hierbij gelijk voor alle devices. Het maakt voor de merkherinnering dus niet uit of een commercial op een smartphone, tablet, laptop of TV-scherm te zien is.

Betere boodschapoverdracht op het grote scherm
Het TV-scherm laat wel significant betere resultaten zien als het gaat om boodschapoverdracht. Dat betekent dat consumenten de boodschap beter kunnen herinneren na het zien van een commercial op een TV-scherm, dan na het zien van diezelfde commercial op een smartphone, tablet of laptop.

Hogere merkactivatie
Naast een betere boodschapoverdracht zorgt het TV-scherm ook voor een hogere merkactivatie. Een commercial gezien op het TV-scherm leidt tot een positievere houding ten opzichte van het merk, en een hogere merkoverweging én koopintentie.