11 december 2020Succesvolle samenwerking Twitter en Lay’s rondom de UEFA Champions League

Twitter biedt als video advertentieplatform veel mogelijkheden voor adverteerders. Dat het inzetten van Twitter een succes is, blijkt uit de samenwerking met Lay’s en de UEFA Champions League. Als trotse sponsor van de UEFA Champions League heeft Lay’s tijdens het toernooi 80% stijging in merkbekendheid gerealiseerd. Een case die de kracht van Twitter als advertentieplatform laat zien. 

Als trotse sponsor van de UEFA Champions League wilde Lay’s zijn bekendheid onder consumenten vergroten. Culturele relevantie is voor Lay’s als merk erg belangrijk en Twitter is daarin een goede match. Twitter wordt namelijk gezien als cultureel platform waar gebruikers samenkomen om actief te ontdekken wat er gebeurt in de wereld. Zo ontstond de unieke kans om Lay’s binnen Twitter te verbinden aan de Champions League en in contact te komen met de gebruikers, waar 46% van deze gebruikers op Twitter ook actief de Champions League volgt.

Met de inzet van ‘Twitter Amplify’ heeft Lay’s zich exclusief kunnen verbinden aan videobeelden van de UEFA Champions League, die in Nederland door Ziggo Sport werd uitgezonden. Twitter Amplify biedt adverteerders de mogelijkheid om video content via partners op Twitter te distribueren. De belangrijkste doelstellingen van deze campagne waren het verhogen van de sponsorship awareness en de ad recall. Daarom heeft Lay’s gekozen voor een ‘Connect With Whats Happening’ strategie met Twitter. Op deze manier wilde Lay’s dat gebruikers hun merk zouden herkennen als sponsor van de UEFA Champions League én zouden herinneren.

Doordat Ziggo Sport relevante content publiceerde op Twitter, zoals semi-live wedstrijdbeelden tijdens de wedstrijden, heeft Lay’s veel engagement binnen de voetbal liefhebbers gegenereerd. Tijdens de meest aantrekkelijke voetbalaffiches vanaf de 8ste finales zijn er 24-uur video take-overs ingezet en daarnaast claimde Lay’s gedurende deze 24 uur ook de trending topic positie op Twitter. Op die dagen bereikte Lay’s iedereen op Twitter en zijn ze in staat geweest om realiseren op de relevante speeldagen.

De campagne leverde een video view rate van 56% en een video completion rate van 47% op. Ook zijn de merkdoelstellingen van Lay’s ruimschoots behaald. Daarnaast heeft de campagne gezorgd voor een stijging van sponsorship awareness (+80%) en een stijging voor ad recall (+100%). Kortom, een mooie case waar de kracht van Twitter naar voren komt.

Lees hier het artikel op marketingtribune