Kijkgedrag van kinderen veelzijdiger: TV en streaming vullen elkaar aan

Kinderen van 6 tot en met 12 jaar combineren traditioneel TV-kijken steeds vaker met streamingdiensten. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de NMO Kids Monitor 2025, die het mediagedrag van jonge kijkers in kaart brengt. Beide vormen van videoconsumptie zijn inmiddels een vast onderdeel van de dagelijkse routine.

TV blijft een vaste waarde

TV-kijken is nog steeds een van de meest populaire bezigheden onder kinderen. Maar liefst 95% van de kinderen kijkt regelmatig TV, met een gemiddelde van 10,5 uur per week. Meisjes besteden iets meer tijd aan TV-kijken dan jongens. De oudere leeftijdsgroep (10 tot 12 jaar) kijkt meer TV dan jongere kinderen (6 tot 9 jaar).

Populaire zenders en content

Uit de NMO Kids Monitor blijkt dat maar liefst 46% van de kinderen regelmatig naar Nickelodeon kijkt, wat de populariteit van de zender benadrukt. Verder:

– Jongere kinderen (6-9 jaar) kijken vaker naar zenders als Nick Jr., Nicktoons en RTL Telekids.

– Oudere kinderen (10-12 jaar) kijken met 50% weer vaker naar RTL 4 t.o.v. de jongere kijkersgroep.

Op het gebied van content zijn dieren, muziek, knutselen en sporten het meest in trek. Op platforms als TikTok en YouTube zoeken kinderen vooral naar grappige filmpjes, gamingcontent en creatieve video’s.

Streamingdiensten zijn niet meer weg te denken

Naast traditionele TV zijn streamingdiensten inmiddels stevig geïntegreerd. 91% van de kinderen kijkt wel eens films en series via streamingsdiensten. Vooral de Ad Alliance SVOD*-platformen winnen terrein, met een stijging van 7% ten opzichte van 2023.

TV is nog steeds het meest gebruikte apparaat voor het bekijken van programma’s, films en series. Kleinere schermen zoals smartphones en tablets worden vooral ingezet voor gamen en sociale media.

De resultaten van de NMO Kids Monitor 2025 zijn bij NMO alleen tegen betaling beschikbaar of voor de afnemers van het reguliere onderzoek.  

*Subscription Video On Demand

Wil je dit artikel delen?

Gerelateerde artikelen

Persbericht

Ad Alliance sluit exclusieve partnership voor advertentieverkoop HBO Max in Nederland

Op dinsdag 11 juni 2024 lanceerde Warner Bros. Discovery de vernieuwde streamingdienst HBO Max in Nederland.

Persbericht

Brand Partnership LOAVIES X LOVE ISLAND – it’s a love match!

Loavies is dit seizoen de nieuwe fashion brand partner van het populaire dating & reality show Love Island bij Videoland.

Persbericht

Addressable TV krachtig instrument om aandacht van kijkers langer vast te houden

Ad Alliance, Abovo Media, Nationale Postcode Loterij en Media Solutions hebben onderzoek laten doen door DVJ Insights naar effect addressable TV-commercials.