Videoland Play Ident
Vanaf augustus gaan we testen met de Videoland Play Ident
Wat is de Videoland Play Ident?
Op lineaire TV is de ident een ‘naadloze’ overgang van de RTL omgeving naar de boodschap van de adverteerder. Inmiddels is er ook voor Videoland iets soortgelijks ontwikkeld. In het voorbeeld hiernaast animeren we op een elegante en creatief interessante manier het play-icoon (liggend driehoekje) naar de (eerste) reclameboodschap van het blok.
De Videoland Play Ident is een mooie potentiële toevoeging aan ons product portfolio. In deze fase zoeken we adverteerders die met ons willen testen, leren, sparren. Met de onderzoeksresultaten kunnen we beter sturen op hoe de creatie eruit moet komen te zien en het beste gewaardeerd wordt door de consument.
De Play Ident is op alle devices zichtbaar.
Video wordt afgespeeld

Split Screen
Vanaf 1 juni zijn we gaan testen met een Split Screen advertentie
Wat is een Split Screen advertentie?
Een Split Screen advertentie is een advertentieformaat waarbij in het reclameblok het scherm wordt verdeeld in twee delen: één deel blijft de content van het programma tonen, terwijl het andere deel wordt gebruikt voor een advertentie.
Pilot RTL Boulevard
Bij RTL Boulevard wordt deze nieuwe advertentievorm getest. Tijdens de
commercialblokken wordt het scherm verdeeld in twee zones: één deel toont de reguliere advertenties met audio, terwijl het andere deel live beelden van de studiosetting en de presentatoren aan de desk laat zien.
De verwachting is dat dit het doorkijkeffect zal bevorderen en de blokkijkdichtheid zal verhogen.
Vertical Video
In juni zijn we in de RTL Nieuws & Entertainment app gestart met het testen van Vertical Video-advertenties.
Maar liefst 94% van de mobiele telefoongebruikers gebruikt hun mobiel in portretmodus terwijl de meeste videoadvertenties in horizontale modus worden geproduceerd en dus niet perfect zijn voor mobiel telefoongebruik.
Hoe werkt het?
Na elke drie redactionele verticale video’s is er ruimte voor een Bumper Ad van 6 seconden. Deze Vertical Video’s zijn schermvullend. De advertenties zijn in eerste instantie non-skippable, maar er kon ook getest worden met skippable advertenties. Op die manier kan onderzocht worden welke vorm het beste aansluit bij de wensen van de gebruikers én adverteerders. Na de testfase wordt gekeken in welke vorm dit product naar de markt wordt gebracht.

Eye Catcher
Er zijn genoeg mooie voorbeelden te noemen waarbij retailers de sponsorsamenwerking met relevante programma’s opzoeken. Vanaf nu is het ook mogelijk om daadwerkelijk specifieke producten die gebruikt zijn in het programma in de etalage te zetten. Hiervoor hebben we de Eye Catcher ontwikkeld. Zodra de kijker van het programma op de pauzeknop drukt, komt een kleine catalogus van artikelen tevoorschijn die in die specifieke aflevering zijn gepasseerd. Wil jij dit product inzetten voor jouw merk? Neem dan contact met ons op!

Branded Strip
De Branded Strip biedt adverteerders de mogelijkheid om een hele strip op het Videoland platform te claimen. Deze strip is zichtbaar op de home-pagina en brengt unieke mogelijkheden. In de (S)AVOD-tiers (TV Gemist en de Basis tier bij Videoland) zijn nu de eerste uitingen te zien. Albert Heijn lanceerde een grootschalige campagne rondom De Paasdagen (in combinatie met familiefilms) en Magnum als aanvulling op het partnership bij Married At First Sight. Daarmee is de Branded Strip vanaf heden een volwaardig product.

Addressable TV
Addressable TV brengt het beste van twee werelden samen; het massabereik van lineaire tv en de targeting mogelijkheden van digital. Met addressable TV is het mogelijk om commercials in reguliere reclameblokken te vervangen door commercials die gericht zijn op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld op basis van gedrag, interesse of regio. Door de uiting aan te passen aan deze specifieke doelgroepen neemt de relevantie voor zowel de kijker als de adverteerder toe.
Voor een succesvolle addresssable campagne is het essentieel dat de doelgroep specifiek wordt aangesproken. Dit betekent dat de boodschap van de creaties worden aangepast op de specifieke getargete doelgroep. Bijvoorbeeld dat huishoudens met kinderen binnen één campagne een andere spot te zien krijgen dan huishoudens zonder kinderen. Met behulp van AI tools kan Ad Alliance helpen om binnen één campagne verschillende versies te creëren, tegen bescheiden productiebudgetten.
Addressable TV is een innovatie waar we vanuit Ad Alliance samen met VodafoneZiggo en RTL hard aan hebben gewerkt de afgelopen periode.