Ingrid van der Werf
Head of Research & Insights
Die extra merkeffecten ontstaan dan ook als er sprake is van een sterke koppeling van de inhaakboodschap met het merk én het programma. Op dat moment zien we een significant hogere score op merkoverweging, koopintentie en merkvoorkeur. Mooie resultaten dieper in de funnel. Een ander opvallend resultaat is dat het loont om met een inhaakbillboard aan te sluiten bij een programma met veel fans. Bij hen leiden inhaakbillboards namelijk áltijd tot extra merkeffecten t.o.v. reguliere billboards en zetten de inhaakbillboards significant vaker aan tot actie.
Voor een echt effectief inhaakbillboard is het essentieel dat er een logische en passende koppeling kan worden gemaakt met het programma én merk, zowel qua inhaakboodschap als qua sfeer. Houdt de productcommunicatie simpel en kies voor één focuspunt, namelijk de inhaakboodschap. Gebruik het liefst een bekend product, dit leidt namelijk tot 9% extra merkoverweging.
Uit onze reguliere effectmetingen weten we al dat billboards zeer effectief zijn voor merkherinnering. Dit onderzoek bevestigt dat; beide soorten billboards zijn even effectief. Inhaakbillboards worden wel positiever beoordeeld dan reguliere billboards. Ook worden ze significant vaker opvallend gevonden, leuk/grappig, duidelijk, goed passend bij het merk en sympathiek. Belangrijke criteria om extra merkeffecten te kunnen realiseren.
Naast reguliere billboards biedt Ad Alliance ook inhaakbillboards aan. Dit zijn billboards die zijn gekoppeld aan promo’s van sterke programma’s en die ook inhoudelijk inhaken op dat programma. Inhaken kan bijvoorbeeld in de content of via de voice-over van het inhaakbillboard. Inhaakbillboards zijn vaak opvallende uitingen, maar leveren ze ook extra effectiviteit ten opzichte van reguliere billboards? Dat zochten we uit in samenwerking met data & analytics bureau Annalect.
Video wordt afgespeeld
Neem contact op met het Researchteam, we helpen je graag verder.
Frame-split blijkt effectiever dan een reguliere spot. Het zorgt voor een hogere engagement en dat leidt tot een hogere brandimpact en minder irriatie.
Uit onderzoek blijkt dat de identspot significant hoger scoort op zowel spontane als geholpen merkherinnering. Ook scoort deze uiting hoog op creativiteit.