Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Roze spaarvarken
Tips

Inflatie domineert het nieuws de laatste tijd en is onderwerp van gesprek. De stijging van het prijspeil beïnvloedt de koopkracht van Nederlandse consumenten en maakt hen onzeker. In hoeverre heeft inflatie ook invloed op de keuze voor een merk? Blijven consumenten loyaal aan merken of zoeken zij naar alternatieven? Gaan consumenten op een andere manier op zoek naar informatie en welke invloed heeft reclame hierop?

Wij zochten het uit in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata. Met als resultaat 4 interessante tips voor merken in tijden van inflatie:

  1. Maak gebruik van verminderde merkvastheid
  2. Voorzie in toegenomen informatiebehoefte
  3. Wees transparant over prijsverhogingen
  4. Speel in op toegenomen interesse in verduurzaming
Download dit onderzoek

Meer weten over dit onderzoek?

Neem contact op met het Researchteam, we helpen je graag verder.

Mail ons

Ingrid van der Werf

Head of Research & Insights

Mirte van Deursen

Senior Research consultant

Chantal Verhage

Research Specialist

Julie de Jong

Research Analyst

Gerelateerde onderzoeken

Nieuwe kijk op effectieve creatieve reclame

Creativiteit blijkt een goede manier om de effectiviteit van reclame te verhogen. Maar wat is nu precies het recept voor creativiteit?

Populariteit kortingsdagen

Hoe val je als merk op tijdens de kortingsdagen? In hoeverre maken consumenten gebruik van Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday? Bekijk ons onderzoek.