2 oktober 2023Podcast advertising is here to stay

Je kan er niet meer omheen: podcasts. Een mediumtype dat steeds verder stijgt in populariteit en dat is ook te zien in het aanbod in het podcastlandschap. Inmiddels luisteren 6,9 miljoen Nederlanders (49%) wel eens naar een podcast. Ter vergelijking, in 2019 was dat nog maar 25%. In 4 jaar tijd is er dus sprake van bijna een verdubbeling van het bereik. Ook adverteren in podcasts wordt steeds populairder. Maar wat maakt dit medium eigenlijk zo interessant voor adverteerders?

Een unieke doelgroep
Allereerst de doelgroep: met podcast bereik je een jonge (73% is tussen de 18-34 jaar) en hoogopgeleide (67%) doelgroep. Een doelgroep die via traditionele media steeds lastiger te bereiken is. Daarnaast zijn podcasts sterk in het bereiken van ‘ad-free on-demand’ consumenten. Uit onderzoek* blijkt dat podcast luisteraars relatief vaak naar premium content (vrij van advertenties) luisteren én kijken. Deze doelgroep ‘verdwijnt’ voor adverteerders dus vaak achter een betaalmuur, maar via podcast advertising zijn ze wel goed te bereiken.

Hoge mate van aandacht
Wat podcasts ook interessant maakt voor adverteerders is de mate van aandacht van de luisteraars. De luistertijd naar podcasts is in een jaar met 14% toegenomen naar 103 minuten. Twee derde van de podcast luisteraars luistert de podcastafleveringen (bijna) helemaal af. Dit gebeurt met name via een smartphone (72%), thuis (62%) maar ook veel tijdens het wandelen (27%). Op dat moment zit je als adverteerder dus letterlijk tussen de oren van je doelgroep.

Stijgende merkeffecten
Een unieke doelgroep met veel aandacht voor de content. Dat klinkt als de ideale basis voor een effectieve campagne. Uit onderzoek** is bekend dat podcast advertising kan leiden tot een grote mate van actie. 48% van de luisteraars zoekt bijvoorbeeld wel eens het product van de adverteerder op nadat ze een podcast ad hebben gehoord. Ook is bekend* dat het toevoegen van podcast aan een TV/radio/online campagne kan leiden tot sterke stijgingen op merkherinnering, -voorkeur- en overweging. Onderzoek naar de effectiviteit van podcast only campagnes is nog beperkt. Daarom biedt Ad Alliance in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect een brand lift study aan voor podcast campagnes. Hiermee wordt het effect van de podcast campagne op merkherkenning, overweging en voorkeur in kaart gebracht.

Kom ook tussen de oren van je doelgroep
Ad Alliance heeft een exclusieve samenwerking met het grootste podcast netwerk van Nederland: Dag & Nacht Media. Dag & Nacht genereert bijna 6 miljoen beluisteringen per maand. Zij vertegenwoordigen de meest populaire shows als ‘Borrelpraat’, ‘Vrouwmibo’, ‘Echt Gebeurd’ en ‘Jong Beleggen, de Podcast’. Kijk hier voor alle mogelijkheden of download ons Podcast najaarsaanbod. Voor meer informatie over dit podcast aanbod of de mogelijkheden voor podcast onderzoek kun je contact opnemen met je contactpersoon bij Ad Alliance of rechtstreeks via native@adalliance.nl

Bronnen: Trends in digitale media 2022 – GfK/ Markteffect Podcast Monitor (9e meting) 2023 /*Sounds Profitable, The Medium Moves The Message, 2023, USA /* Impact van Podcast Reclame, DVJ Insights, 2023 / ** Markteffect Podcast Monitor (8e meting) 2022