Onderzoek toont combinatiekracht van platformen in campagnes

  • De doelgroep die via Videoland wordt bereikt, waardeert de advertenties van Albert Heijn significant beter dan via het online video netwerk en/of TV. De advertenties op Videoland worden bewuster en met meer aandacht bekeken. Er is minder ruis en er is sprake van korte reclameblokken. Dit resulteert in een hogere merkvoorkeur voor Albert Heijn. Ook de boodschapoverdracht is sterk via Videoland, net zo sterk als via TV.

  • De kracht van TV als advertentiemedium blijkt ook duidelijk uit deze campagnemetingen. Niet alleen creëren de advertenties via TV de grootste significante stijging op campagneherkenning, ze blijken ook het meest effectief om mensen naar de winkel te krijgen. TV blijft hierdoor een belangrijk eerste touchpoint om merkeffecten en gedrag te beïnvloeden.

  • Al eerder deed Ad Alliance onderzoek naar de kracht van de platformen Videoland, TV en YouTube. Uit dit onderzoek bleek al dat het platform van invloed is op de effectiviteit van een commercial. In samenwerking met Albert Heijn en Memo2 heeft Ad Alliance hier nu opnieuw onderzoek naar gedaan, maar deze keer in een natuurlijke setting. Dit onderzoek valideert de eerder opgedane inzichten per platform.

Effect op merk KPI's

Het tonen van commercials op Videoland is een effectieve aanvulling op een TV-campagne.

Dit blijkt uit onderzoek van Albert Heijn, Memo2 en Ad Alliance. In dit onderzoek is de effectiviteit van vier Albert Heijn video-campagnes (Hamsteren, Voetbalpassie, Beter Eten en Sint) geanalyseerd. De campagnes werden getoond op TV, Videoland en online videonetwerken. Uit de campagneresultaten blijkt dat Videoland het meest selectief is op de jonge en hoogopgeleide doelgroep. Een mooie aanvulling op het bereik van TV.

Download dit onderzoek

Meer weten over het onderzoek?

Neem contact op met het Researchteam, we helpen je graag verder.

Mail ons

Ingrid van der Werf

Head of Research & Insights

Mirte van Deursen

Sr. Research Consultant

Chantal Verhage

Research Consultant

Julie de Jong

Research Analyst

Gerelateerde onderzoeken

Het synergetische effect van video-platforms

In hoeverre versterken TV, YouTube en Videoland elkaar als het gaat om reclame-impact?

Future Session: de kracht van de combinatie

Vind hier alles over de kracht van de combinatie van de platformen TV, YouTube en Videoland en van TV & digital native.

Waarom adverteren op SAVOD werkt voor jouw merk

In de wereld van Total Video, waar TV en Streaming (SAVOD) samenkomen, speelt SAVOD een cruciale rol in het versterken van de impact van advertenties.