Effectiviteit van videoOnderzoek toont combinatiekracht van platformen in campagnes

Het tonen van commercials op Videoland is een effectieve aanvulling op een TV-campagne. Dit blijkt uit onderzoek van Albert Heijn, Memo2 en Ad Alliance. In dit onderzoek is de effectiviteit van vier Albert Heijn video-campagnes (Hamsteren, Voetbalpassie, Beter Eten en Sint) geanalyseerd. De campagnes werden getoond op TV, Videoland en online videonetwerken. Uit de campagneresultaten blijkt dat Videoland het meest selectief is op de jonge en hoogopgeleide doelgroep. Een mooie aanvulling op het bereik van TV.

Resultaten diep in de funnel
De doelgroep die via Videoland wordt bereikt, waardeert de advertenties van Albert Heijn significant beter dan via het online video netwerk en/of TV. De advertenties op Videoland worden bewuster en met meer aandacht bekeken. Er is minder ruis en er is sprake van korte reclameblokken. Dit resulteert in een hogere merkvoorkeur voor Albert Heijn. Ook de boodschapoverdracht is sterk via Videoland, net zo sterk als via TV.

TV leidt tot winkelbezoek
De kracht van TV als advertentiemedium blijkt ook duidelijk uit deze campagnemetingen. Niet alleen creëren de advertenties via TV de grootste significante stijging op campagneherkenning, ze blijken ook het meest effectief om mensen naar de winkel te krijgen. TV blijft hierdoor een belangrijk eerste touchpoint om merkeffecten en gedrag te beïnvloeden.

De kracht van verschillende platformen
Al eerder deed Ad Alliance onderzoek naar de kracht van de platformen Videoland, TV en YouTube. Uit dit onderzoek bleek al dat het platform van invloed is op de effectiviteit van een commercial. In samenwerking met Albert Heijn en Memo2 heeft Ad Alliance hier nu opnieuw onderzoek naar gedaan, maar deze keer in een natuurlijke setting. Dit onderzoek valideert de eerder opgedane inzichten per platform.

Meer informatie over dit onderzoek? Neem dan contact op met Mirte.van.deursen@adalliance.nl

Onderzoek combinatiekracht van platformen in campagnes.pdf (105,86 KB)

Bekijk ook deze gerelateerde informatie.

Onderzoek

Future Session: de kracht van combinatie

Op dinsdag 29 maart heeft alweer de derde Ad Alliance Future Session plaatsgevonden, waarin...

Onderzoek

Het synergetische effect van video-platforms

In samenwerking met Unravel Research heeft Ad Alliance onderzoek gedaan naar de synergie tussen...

Onderzoek
digital native,merkherinnering,TV

De kracht van de combinatie TV & digital native

Wat is het synergetische effect van de inzet TV & digital native? Maakt de...