Samen kijken: Een dubbele impact

Het kijkgedrag en de aandacht van de consument is versnipperd.

Voor adverteerders is het een uitdaging op welke manier er impact gemaakt kan worden met video. Total Video is the way forward en biedt adverteerders een combinatie voor maximale impact van campagnes. Bij Ad Alliance staat Total Video voor longform content in een kwalitatieve en brand safe omgeving, ook wel de combinatie van TV en Streaming (SAVOD). Één van de onderzoeken waarop de Total Video-benadering gestoeld is, is het Samen Kijken-onderzoek. In dit artikel staan wij iets langer stil bij de impact van Samen Kijken:

Longform content wordt vaak samen gekeken.

Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld één view bij een streamingdienst staat voor twee kijkers. Dit levert niet alleen extra bereik op, maar onderzoek in samenwerking met DVJ Insights toont aan dat samen kijken ook zorgt voor een hogere waardering van zowel de content als de advertenties.

Belangrijkste conclusies

1. Verhoogde waardering van content: De aandacht van consumenten die samen kijken is niet lager dan die van consumenten die alleen kijken. Samen kijken resulteert in een hogere herinnering van zowel merk als uiting. Geholpen merkherinnering is hoger bij samen kijken, evenals de boodschap- en advertentieherinnering. Sterker nog: mensen die samen kijken, ervaren de content als leuker en geven het een significant hoger rapportcijfer. Ze zijn ook meer geneigd om langer te blijven kijken.

2. Positieve impact op advertenties: Die hogere waardering van de content zorgt ervoor dat de advertenties rondom de content ook beter worden gewaardeerd. Advertenties worden hoger beoordeeld op aspecten zoals ‘leuk’, ‘onderscheidend’ en ‘geloofwaardigheid’.

3. Impact op merkkpi’s: Dit werkt ook door op de merkkpi’s. Consumenten die samen kijken, kunnen de merken en advertenties beter herinneren en scoren hoger op alle merkkpi’s zoals merkbekendheid, overweging en voorkeur. Samen kijken zorgt bijvoorbeeld voor een toename van 30% in merkoverweging.

4. Aanzet tot actie: Alles bij elkaar leidt dat vervolgens tot actie. Samen kijken laat namelijk hogere scores zien op bijvoorbeeld merk-interesse, relevantie en bereidheid om te delen. Het zorgt zelfs voor een stijging van 17% in aankoopintentie.

Conclusie: Samen kijken is een krachtig fenomeen dat niet alleen de kijkervaring verbetert, maar ook de effectiviteit van advertenties verhoogt. Door samen te kijken, genieten mensen meer van de content en zijn ze ontvankelijker voor de boodschappen die ze zien.

Download dit onderzoek

Meer weten over dit onderzoek?

Neem contact op met het Researchteam, we helpen je graag verder.

Mirte van Deursen

Senior Research consultant

Ingrid van der Werf

Head of Research & Insights

Chantal Verhage

Research Specialist

Julie de Jong

Research Analyst

Gerelateerde onderzoeken

Future Session: de kracht van de combinatie

Vind hier alles over de kracht van de combinatie van de platformen TV, YouTube en Videoland en van TV & digital native.

De kracht van device en platform

Is het platform waarop je kijkt van invloed op de impact van je commercial? Wij zochten dit voor je uit.

TV groot effect voor nieuwe merken

Wat was de impact van de TV-campagne op belangrijke merk-kpi’s van het nieuwe merk Snuggs (menstruatie-ondergoed)?