Effectiviteit van advertentieproductenImpact van inhaakbillboards

Terug naar overzicht

Met inhaakbillboards realiseer je extra merkeffecten

Naast reguliere billboards biedt Ad Alliance ook inhaakbillboards aan. Dit zijn billboards die zijn gekoppeld aan promo’s van sterke programma’s en die ook inhoudelijk inhaken op dat programma. Inhaken kan bijvoorbeeld in de content of via de voice-over van het inhaakbillboard. Inhaakbillboards zijn vaak opvallende uitingen, maar leveren ze ook extra effectiviteit ten opzichte van reguliere billboards? Dat zochten we uit in samenwerking met data & analytics bureau Annalect.

Billboards zeer effectief voor merkherinnering
Uit onze reguliere effectmetingen weten we al dat billboards zeer effectief zijn voor merkherinnering. Dit onderzoek bevestigt dat; beide soorten billboards zijn even effectief. Inhaakbillboards worden wel positiever beoordeeld dan reguliere billboards. Ook worden ze significant vaker opvallend gevonden, leuk/grappig, duidelijk, goed passend bij het merk en sympathiek. Belangrijke criteria om extra merkeffecten te kunnen realiseren.

Sterke koppeling met het merk én programma zorgt voor extra merkeffecten
Die extra merkeffecten ontstaan dan ook als er sprake is van een sterke koppeling van de inhaakboodschap met het merk én het programma. Op dat moment zien we een significant hogere score op merkoverweging, koopintentie en merkvoorkeur. Mooie resultaten dieper in de funnel. Een ander opvallend resultaat is dat het loont om met een inhaakbillboard aan te sluiten bij een programma met veel fans. Bij hen leiden inhaakbillboards namelijk áltijd tot extra merkeffecten t.o.v. reguliere billboards en zetten de inhaakbillboards significant vaker aan tot actie.

Wanneer is de inzet van een inhaakbillboard het meest effectief?
Voor een echt effectief inhaakbillboard is het essentieel dat er een logische en passende koppeling kan worden gemaakt met het programma én merk, zowel qua inhaakboodschap als qua sfeer. Houdt de productcommunicatie simpel en kies voor één focuspunt, namelijk de inhaakboodschap. Gebruik het liefst een bekend product, dit leidt namelijk tot 9% extra merkoverweging.

Download hier het onderzoek en bekijk onderstaand filmpje voor een voorbeeld van een inhaakbillboard:

Impact van inhaakbillboards.pdf (719,95 KB)

Bekijk ook deze gerelateerde informatie.

Onderzoek
billboarding,billboard,merkbekendheid,billboardcampagne

Impact van billboarding

Wat is het effect van de inzet van billboarding op spontane en geholpen merkbekendheid?...

Onderzoek
branded content,positieve beeldvorming,merkoverweging,merkvoorkeur

Impact van branded content

Branded content draagt sterk bij aan een positieve beeldvorming van het merk en realiseert...

Meer weten over dit onderzoek?